STRID OCH LÄKNING
Strid mot andra spelare
Lajvet har inget KP-system utan i strid får en spela på hur en tror att rollen skulle reagera på en viss typ av skada. En erfaren monsterjägare är kanske lite tåligare än en ung rekryt, någon med mycket rustning tål mer än någon med mindre, osv.
Vilken typ av vapen som används kan också spela på, att bli träffad av en stridshammare på knät gör kanske benet obrukbart, medan ett lätt skärsår bara gör ont och blöder. Spela gärna upp olika skador efter striden.
Strid med krutvapen
I strid med krutvapen riktar du vapnet mot ditt mål och ropar “skott kommer” innan du avfyrar. Vill du tydligt markera att du missar kan du ropa “skott kommer, miss”, annars är det upp till måltavlan att välja vart det träffar. Precis som i strid med närstridsvapen är det fokus på roliga och snygga scener. Det blir roligare för både måltavlan och skytten om målet spelar på skada av något slag.
Alla krutvapen har ett 3 meters säkerhetsavstånd för att inte skada hörseln på andra spelare. Detta gäller i alla riktningar. Skytten ansvarar för att kontrollera att detta efterlevs. Vi rekommenderar någon form av hörselskydd för er som vill använda krutvapen.
Strid mot monster
Varje monster har ett specifikt sätt det kan besegras på. Att slå mer och hårdare är fel sätt. Om den valda taktiken inte verkar fungera, dra er undan, studera monstret mer och försök igen senare lite bättre förberedda. Kom ihåg att det finns en spelare under monsterdräkten som får blåmärken, och som vet mer än dig om hur monstret fungerar.
Strid inomhus
Av praktiska skäl strider vi inte inomhus, oavsett vapentyp. Det finns för mycket som kan gå sönder.
Vill du ta en konflikt till boffer, lägg handen på vapnet och hota den andre explicit, fråga “om vi ska ta det utanför istället” och styr spelet tydligt åt det hållet. Motparten kan då gå med eller ge sig, beroende på vad som passar.
Knock och snitt
Att slå en roll medvetslös görs genom att med ett trubbigt vapen, LÄTT puffa mot nackbasen/skulderbladen och säga “knock”. Den knockade rollen är medvetslös i max 5 minuter, eller till spelet gör det lämpligt att vakna igen, och har svårt att minnas vad som hände strax innan knockandet. Det finns också alkemiska brygder som har liknande effekter.
Av säkerhetsskäl är det inte okej att knocka folk med hårda objekt, exempelvis svärdsknoppar.